Książki o marketingu czasami niestety mają w sobie więcej marketingu niż treści. Kilkukrotnie sięgałam po bardzo znany tytuł z ogromnymi oczekiwaniami, po czym rozczarowana odkładałam książkę na półkę z niedosytem. Jest to oczywiście też kwestia tego, jaką rolę ma pełnić książka – chcemy poszerzyć swoją wiedzę, zainspirować się, a może poznać historię czyjegoś sukcesu, coś „podpatrzeć”? Stąd możemy mieć różne opinie na temat tej samej książki.
Ja dziś w cyklu #najlepsza5, chciałabym podzielić się z Wami książkami o marketingu, które pomogą Wam poszerzyć wiedzę i być na bieżąco. Oczywiście znów, może być tak, że jesteście w branży od 20 lat i nic Was już nie zaskoczy. Ale jeśli znajdziecie wśród tych tytułów przynajmniej jeden, przy którym powiecie „AHA!”, będę czuła, że misja tego wpisu została spełniona 🙂
Strategiczny brand marketing – Jarek Szczepański
Chciałabym, żeby ktoś polecił mi tę książkę na samym początku mojej drogi jako brand managera, dlatego polecam Wam bardzo tę pozycję, jako prawdziwe kompendium, podręcznik. Jest tu ogromna porcja praktycznej wiedzy okraszona studium prawdziwych przypadków, przykładów oraz grafik. Świetna na początek lub później, jeśli chcesz nadrobić wiedzę z określonego obszaru zarządzania marką lub usystematyzować najważniejsze informacje.
Pułapki myślenia – o myśleniu szybkim i wolnym – Daniel Kahneman
Książki o marketingu często są zupełnie o czym innym 🙂 Ta lepiej wpisałaby się w dziedzinę psychologii lub nauki o mózgu. To jest książka, którą powinien przeczytać każdy. Nie tylko marketer, ale absolutnie każdy, kto chce być choć trochę świadomy działania swojego umysłu oraz tego, jak podejmujemy decyzje. Kahneman opisuje dwa systemy – szybki – intuicyjny i emocjonalny oraz wolniejszy – działający w sposób bardziej logiczny i przemyślany oraz ich usterki i błędy. Zapewniam Was, że co kilka stron będziecie przeżywali mini-przełom w sposobie Waszego myślenia, odkrywając kolejne wyniki badań, które przedstawia autor.
VIRAL. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści – Piotr Bucki
Na początku możemy mieć wrażenie, że autor opisuje oczywistości – coś, co wszyscy wiemy. Im dalej jednak, okazuje się, że za „wirusowością” treści stoją konkretne teorie naukowe i mechanizmy. Autor omawia je na konkretnych przykładach, co sprawia, że rzeczywiście zaczynamy rozumieć, skąd bierze się viral oraz tłumaczy sukces treści, które być może sami podaliśmy dalej.
Kod kulturowy. Jak zrozumieć preferencje współczesnego konsumenta, motywacje wyborców czy zachowania tłumu – Clotaire Rapaille, Rafał Paprocki
Podtytuł książki jest trochę mylący, ponieważ wskazuje na to, że odkryjemy sekret motywacji konsumentów. Nie jest tak do końca, bo autor przedstawia jedynie kilka przykładów tego, jak działa „kod kulturowy”. Czyli jak poprzez filtr kultury, w której zostaliśmy wychowani, postrzegamy otaczające zjawiska, potrzeby, a także produkty. Książka jest bardzo interesująca nie tylko dla ludzi z branży marketingowej, ale każdego, kto choć trochę interesuje się kulturą. Niestety autor pisał głównie o kulturze amerykańskiej, co we mnie pozostawiło pewien niedosyt – chętnie przeczytałabym kolejne części o innych narodowościach.
Biblia Copywritingu – Dariusz Puzyrkiewicz
Polecam książkę przede wszystkim dla początkujących za jej świetny wstęp bardzo dobrze wprowadzający do tematu copywritingu, stawiający w centrum klienta i research jego potrzeb. Tu autor nie obiecuje drogi na skróty, ale rzetelnie pokazuje techniki pisania oraz opisuje, jak wykorzystać je w konkretnych sytuacjach i przekuć w określone działania. W jednej z części autor zajmuje się analizą nagłówków opartą na przykładach z tabloidów – tę część polecam trochę mniej – bardziej jako ciekawostkę.
A jakie książki o marketingu Wy polecilibyście ludziom z branży?
Zobacz inne wpisy z cyklu #najlepsza5:
Kanały na Youtube o nauce – #najlepsza5